Po wielu staraniach zostaliśmy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Jesteśmy podekscytowani, ale też pełni obaw – jak sobie poradzę, przecież od mojego ostatniego spotkania z rekruterem minęło dużo czasu…
Dzieło Kolpinga pomaga osobom bezrobotnym, nieaktywnym zawodowo, szukającym pracy, odnaleźć swoje miejsce na współczesnym rynku pracy. Jesteśmy zarejestrowaną agencją zatrudnienia i realizujemy projekty związane z pośrednictwem pracy, organizujemy kursy zawodowe i szkolenia, staże oraz zatrudnienie subsydiowane. Nasza wiedza wynika z wielu lat doświadczeń i zrealizowanych projektów społecznych. Teraz chcemy podzielić się nią z innymi.
Uczestnicy projektów aktywizacji zawodowych w Centrach Wsparcia Kolping w wyniku działań projektowych wielokrotnie stają przed szansą podjęcia zatrudnienia. Ważny etap stanowi otrzymanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Staje się ona szansą na rozpoczęcie pracy i kształtowanie własnego samorozwoju. Tematyka odpowiedniego przygotowania na spotkanie w sprawie pracy jest wbrew pozorom bardzo obszerna i zróżnicowana. My skupimy się na kilku najważniejszych jej aspektach.
Na początku musimy znać charakter firmy, do której się udajemy. Powinniśmy wiedzieć, czym się ona zajmuje i jakie działania prowadzi. Warto poznać jej strukturę i wielkość. Jest to bardzo ważne zwłaszcza w sytuacji, gdy aplikowaliśmy w kilka miejsc jednocześnie. Najlepiej zapoznać się ze stroną internetową potencjalnego pracodawcy i jego Facebookiem. Kolejnym elementem powinno być przypomnienie sobie zawartości własnego CV. Wydaje się to oczywiste jednak nie chcemy przecież, aby rekruter zaskoczył nas nieznajomością naszego własnego życiorysu. W tym miejscu podkreślamy dużą rolę CV, które powinno być odpowiednio przygotowane i zawierać prawdziwe informacje.
Pora przygotować odpowiedni strój. Istnieją niezbite naukowe dowody świadczące, że nasz mózg wyrabia sobie zdanie na temat innych osób w ciągu zaledwie ułamków sekund. Jak zatem należy się ubrać? Musimy pamiętać, że bez względu na charakter pracy, strój wyraża nasz szacunek do pracodawcy. Powinien być dopasowany do miejsca i zajmowanego stanowiska. Lepiej przesadzić z elegancją niż przyjść w luźnym i nieformalnym stroju. W przypadku mężczyzn zawsze sprawdzi się garnitur w stonowanych kolorach. Koszula wraz z krawatem, eleganckie buty i czarne skarpety są mocno wskazane. Jeśli chodzi o kobiety kostium lub garsonka są najbezpieczniejszym wyborem. Eleganckie buty zakrywające palce na maksymalnie średnim obcasie oraz rajstopy bez wzorów również stworzą dobre wrażenie. Unikajmy również wyzywającego makijażu, ekstrawaganckich fryzur oraz nie przesadzajmy z biżuterią i dużą ilością perfum.
Znamy już specyfikę firmy i własne CV, mamy przygotowany odpowiedni strój. To, w jaki sposób się zaprezentujemy wpłynie na ostateczną decyzję rekrutera. Istnieje kilka ogólnych zasad, o których należy zawsze pamiętać przygotowując się do rozmowy. Najważniejsza z nich to bycie szczerym i unikanie nadmiernego koloryzowania. Mówienie o swoich umiejętnościach i sukcesach powinno być poparte konkretnymi przykładami lub jeśli to możliwe liczbami. Nie zapominajmy o utrzymaniu kontaktu wzrokowego i uśmiechu – to bardzo ważne. Stworzenie wokół siebie atmosfery entuzjazmu i zadowolenia zawsze będzie mile widziane. Bądźmy otwarci, komunikatywni i życzliwi. Nie przerywajmy wypowiedzi pracodawcy. Nigdy nie przychodźmy na rozmowę spóźnieni. To oznaka braku szacunku oraz lekceważącego podejścia. Warto zabrać ze sobą kopie najważniejszych dokumentów potwierdzających nasze kwalifikacje i doświadczenie. Dobrze mieć ze sobą notes i długopis – zapisanie ważnych informacji podczas rozmowy świadczy o naszym profesjonalnym podejściu. Obligatoryjnie wyłączamy telefon, najlepiej jeszcze przed wejściem do budynku. Dzwoniący w trakcie rozmowy telefon jest dużym nietaktem i powoduje rozproszenie uwagi, które zapewne nam nie pomoże.
Wszystkie te elementy są ważne, jednak najistotniejszy jest przebieg samej rozmowy kwalifikacyjnej. Wchodząc na spotkanie rekrutacyjne musimy znać zasady podawania ręki. W omawianej sytuacji rekruter jest osobą ważniejszą, dlatego to on pierwszy wyciąga rękę na powitanie (podobnie na pożegnanie). Nie ma tutaj znaczenia jego płeć ani wiek. Odwzajemniamy jego gest, ale sami nie inicjujemy powitania. Nasz uścisk powinien być pewny i zdecydowany jednak bez przesadnej siły. Nigdy nie całujemy kobiety w rękę. Jest to wyraz braku znajomości etyki biznesowej.
Każdy pracodawca ma swój system rekrutacyjny jednak wielu z nich zadaje podobne pytania. Przynajmniej na część potencjalnych pytań możemy przygotować się wcześniej, w zaciszu własnego domu. Przyjrzyjmy się kilku z nich. Rekruter może zapytać nas o to, co wiemy o jego firmie. Świetnie! Wcześniej zapoznaliśmy się ze stroną internetową i Facebookiem, dlatego udzielenie odpowiedzi nie będzie problemem. Kolejne pytanie może dotyczyć powodów poszukiwania pracy. Jest ono bardzo ważne, zwłaszcza w przypadku osób, które miały przerwę w życiu zawodowym. Motywacją do podjęcia zatrudnienia nie powinno być jedynie zarabianie pieniędzy. Istotna jest też chęć samorozwoju, poszerzanie dotychczasowej wiedzy i umiejętności lub zdobywanie nowych w sytuacji, gdy rozpoczynamy działalność w nowej branży. Jeśli działalność firmy choćby częściowo pokrywa się z naszymi zainteresowaniami koniecznie o tym wspomnijmy. Rekruterzy często pytają kandydatów o ich zalety i wady. Jak prawidłowo odpowiedzieć na takie pytanie? W przypadku zalet wybieramy te, które można połączyć z ogłoszeniem o pracę jednak bez przekłamań. Warto podać przykłady z dotychczasowego życia zawodowego. Jeśli chodzi o wymienienie wad istnieje kilka strategii, które możemy zastosować. Jedną z nich jest odwołanie się do wad, które w pewnych sytuacjach są zaletami np. niechęć do pracy przy komputerze, brak zdolności manualnych, gadatliwość, empatia, nieustępliwość. Ważne, aby w wyborze słabych stron unikać tych, które utrudniają wykonywanie pracy na aplikowanym stanowisku. Warto jeszcze w domu przygotować pisemnie listę wad i zalet i przećwiczyć na głos mówienie o nich. Możemy zostać zapytani, dlaczego to właśnie my powinniśmy dostać dane stanowisko. W tym miejscu odwołujemy się do swoich doświadczeń i sukcesów zawodowych lub też do własnych zasobów osobowościowych. Wystarczą 2-3 argumenty, które podniosą nasz obraz w oczach pracodawcy. Zalecamy przygotować odpowiednio wcześniej plan własnego rozwoju zawodowego. Odpowiedzmy sobie na pytanie: jak chcemy się rozwijać w danej firmie? Gdzie widzimy siebie za 4-5 lat? Najprawdopodobniej padnie również pytanie dotyczące naszych oczekiwań finansowych. Istnieją specjalne serwisy internetowe, na których możemy sprawdzić średnie zarobki na danym stanowisku. Warto zapoznać się z nimi wcześniej w domu. Odpowiadając o wysokość zarobków nie podajemy kwoty zbyt niskiej ani za wysokiej. Powinna też być adekwatna do naszego doświadczenia i posiadanych umiejętności. Pamiętajmy, że nasze zarobki to często oprócz pensji podstawowej różne premie i benefity. Zwykle na prośbę rekrutera sami mamy okazję zadać mu pytania. Radzimy skorzystać z tej opcji. Stanowi ona szansę wykazania inicjatywy i buduje nasz wizerunek zaangażowanego kandydata. Wykorzystajmy ten moment na dopytanie o szczegółowe warunki zatrudnienia, możliwości awansu czy o kolejne etapy rekrutacji. Brak pytań z naszej strony może być odczytany, jako brak zaangażowania. Pamiętajmy, aby nie wyrażać się negatywnie o naszym poprzednim pracodawcy. Nawet, jeśli rzeczywiście rozstaliśmy się z byłym szefem w nieprzyjemnej atmosferze zatrzymujemy takie informacje dla siebie. Wytykanie wad jest oznaką braku lojalności a taka cecha nigdy nie jest dobrze widziana, zwłaszcza dla potencjalnego nowego pracodawcy.
Po powrocie z zakończonej rozmowy kwalifikacyjnej bez względu na nasze odczucia, co do jej powodzenia wyślijmy wiadomość mailową, w której podziękujemy za odbyte spotkanie. Kandydaci rzadko korzystają z takiej formy kontaktu natomiast stanowi ona świetną okazję do zwiększenia szans zatrudnienia i pozostawia po nas dobre wrażenie. Możemy w ten sposób wyrazić nasze zadowolenie z przebiegu rozmowy, podkreślić atuty firmy, o których była mowa podczas rozmowy, zaakcentować chęć podjęcia zatrudnienia.
W Centrach Wsparcia Kolping w Polsce pracują specjaliści, którzy służą profesjonalnymi radami w szerokiej tematyce poszukiwania zatrudnienia. Uczestnicy projektów mogą korzystać z ich doświadczenia i fachowej wiedzy przykładowo poprzez odbycie próbnej rozmowy kwalifikacyjnej lub przygotowanie profesjonalnego CV. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych szczególnie osoby bezrobotne i bierne zawodowo. Szczegółowych informacji udzielamy telefonicznie, mailowo lub osobiście w naszych siedzibach w Krakowie, Brzesku, Wadowicach i Oświęcimiu.
Mateusz Gigoń
Artykuł pochodzi z Biuletynu Dzieła Kolpinga nr 2 / 2020